2017. július 3., hétfő

A lehetetlen autó (szép új világ)


Lehetőségautó

Fogyatékos emberek részére az eddigi Lehetőségautó konstrukció mellett 2017.05.15-től mód van egy pályázat keretében támogatással autót vásárolni.

Tehát van egy új pályázat, melyben a kiírás szerint támogatáshoz juthatnak azok a súlyosan mozgássérült személyek, akik “a súlyos mozgáskorlátozott személyek közlekedési kedvezmény rendszerének keretében a fogyatékos állapotuk sajátossága miatt nem tudtak megfelelő személygépkocsit vásárolni.”

Ugye milyen abszurd...? Olyan mintha kijelentenénk, hogy Magyarországon minden toalett minden fogyatékos ember számára garantáltan akadálymentes, majd jön egy pályázat, amelyben zománcos bilire lehet támogatást igényelni azok számára, akik “fogyatékos állapotuk sajátosságai miatt” nem tudják használni a garantáltan akadálymentesített WC-ket.

Beszédesek az arányok is: a Lehetőségautó konstrukcióban (ez az támogatási forma ahol bizonyos fogyatékos csoportok – jellemzően a kerekesszékesek – “fogyatékos állapotuk sajátossága miatt” nem tudtak megfelelő személygépkocsit vásárolni) eddig összesen kiosztottak kb. 3 milliárd forint támogatást. A most kiírt pályázat keretében kiosztanak 47 millió forintot (50 millióó forint volt az induló összeg, de 3 millió a kezdésre elpárolgott), ez az előző összegnek mindössze 1,6%-a.
A mennyiségi arányok: Lehetőségautó összesen 2913 db. autó, a most megjelent pályázatban (2 millió forintos támogatási átlaggal számolva) mindössze 24 db. autó. (A Lehetőségautó számai összesített számok: a 2012 óta óta kiutalt forintok és mennyiségek.)

Ezzel együtt valami megmozdult és jó irányba… Tudom, hogy érdekvédelmi oldalról ezért is sokat kellett küzdeni, köszönet érte. De nem egy szerény költségvetésű pályázattal kellene korrigálni a több milliárdos költségvetésű támogató/elosztó rendszer (Lehetőségautó) nyilvánvaló hibáit.
Fel kellene számolni a típuskötöttséget (Lehetőségautó – Suzuki) mert szerintem tarthatatlan az a helyzet, hogy súlyosan mozgáskorlátozottak emberek részére Indiából (úgy tudom, most ott gyártják a Suzuki Swifteket) „importálunk” számukra használhatatlan – vagy korlátozottan használható – autókat.
Szóval ideje lenne átgondolni az egész támogatási rendszert, mert az új pályázat kiírása számomra pont azt bizonyítja, hogy ez a rendszer rosszul működik és korrekcióra szorul.

A hivatalos állásfoglalás szerint,  a lenti besorolású súlyos mozgássérült személyek jogosultak autóvásárlási támogatásra.
De mi van azokkal a súlyos mozgássérült személyekkel, akik egyik csoportba sem sorolhatóak?
Lentebb ugyan van egy kis kiegészítés -, de abból nem állapítható meg, hogy mi alapján állapítják meg a jogosultságot.

A Szociális és Gyámhivatalok döntésüknél előnyben részesítik azon személyeket, akik

- keresőtevékenységet folytat,
- tanulói jogviszonyban áll,
- 14 éven aluli gyermeket egyedülállóként neveli,
- honvédelmi kötelezettség teljesítése során, azzal összefüggésben vált súlyos mozgáskorlátozottá.

A fentiek körébe nem tartozó súlyos mozgáskorlátozott személy csak akkor részesíthető közlekedési kedvezményben, ha valamennyi, a fenti feltételeknek megfelelő kérelem alapján megállapították a jogosultságot, és ez a keretszámot nem merítette ki.