2013. január 4., péntek

Recsk 1000 méter mélyen. Félelmetesen szép!




Páratlan élmény, nézzétek végig a videót, ilyet már nem látni, azóta víz alatt van...
Recsk előkelő - talán ötödik - a rézbányák sorában, de hogy ilyen mélyen van a bánya, nem gondoltam. Recsk, egy kis bányászközség Egertől Nyugatra.

Falu a falu szélén – az embernek ez a benyomása, amikor lekanyarodik a 24-es főútról, követve az „Ércbánya” táblát, és kóvályogni kezd, hogy megtalálja a telepvezetőt. Kertes házak és a telepnek városias jelleget kölcsönző panel, odébb kazánház, de még idősek otthona is van egy régi irodaházban. Az egykori bányászatra most csak meddőhányók, a felduzzasztott patak és az ércelőkészítő épülete emlékeztet. De talán már nem sokáig: a rendszerváltás előtt feltárt, de soha meg nem nyitott bányát most megpróbálja eladni az állam.

Az 1965 és 1972 között kutató fúrásokkal találták meg azt a 150 millió tonnás rézérckészletet, melynek kitermelése érdekében az évek során kettő, 1200 m mélységű aknát mélyítettek, s mintegy 15 km-nyi vágatot hajtottak.

A nagy mélységben a karsztvízből intenzíven kiváló ásványok sokaságának köszönhető, hogy az úgynevezett vízkőkiválások az ércbánya vágatainak nagy részét a karsztvidékek cseppkőbarlangjaihoz tették hasonlatossá. A barlangokban is látható cseppkövek mellett igazi különlegességek a kisméretű gejzírekhez hasonló képződmények.

A cseppkőképződés nem válogat, akár néhány hónap alatt mindent bevon a vízkő, szebbnél szebb formákat hozva létre a mesterséges létesítményeken. Növekedési ütemük a barlangokban található kiválásokénál 15000-szer gyorsabb. A bánya működése érdekében ezeket
rendszeresen el kellett távolítani.

Sajnos ezt a világon szinte egyedülálló cseppkőparadicsomot pusztulásra ítélték. Bár Európa legjelentősebb rézérckészlete található itt, a világpiaci ár kedvezőtlen alakulása és a pénzhiány
miatt a bányát bezárták. Miután vízkitermelést megszüntették a vágatokat elöntötte a karsztvíz. A filmben látható csodálatos világ mára 1000 méter mélyen víz alatt van.

2013. január 2., szerda

Hobbit házak Hobbitfalván - ökofalu a mesékből


Hobbit házak Hobbitfalván - ökofalu a mesékből

Hobbit ház - a Gyűrűk ura és a Hobbit lapjai elevenednek meg az alábbi képeken - házak, melyek teljesen beleépülnek a környezetbe, a domboldalakba. A tetőket fű növi be, az ablakok, ajtók és a házak belső terei szögletes formák helyett kerek vonalakkal lettek megálmodva.

Mérettől függetlenül egy idilli, természetközeli életforma sugárzik a képekről, mely legtöbbünk számára örökre a mesék birodalmában marad.
















Időjárás előrejelzés 2013-as évre


Dávid naptár 2013! Dávid Mihály időjós

Nem lesz könnyű dolga annak, aki nyáron szeretne szabadságra menni a 2013-as esztendőben.
A nyíregyházi Dávid Mihály a jövő évi hosszú távú előrejelzését már elkészítette!

A jövő év hőmérséklet lényegesen hűvösebb lesz az ideinél-tudtuk meg Dávid Mihálytól.

Az éjszakai fagyok
még május 20-ig is lehetnek folyamatosan és az őszi fagyok is korán megérkeznek. Igazi kánikulával is alig-alig számolhatunk, csak május közepén lesz nyárias hőség néhány napig- kezdte a Bors tájékoztatását a Dávid naptár atyja.

Télen négy hullámban mínusz tíz fok körüli hőmérséklet várható. A csapadék kevéssel több lesz (50-100mm) mint a 2012-es esztendőben, de ez sem jelent majd elegendő pótlást. Viszonylag kevés csapadék érkezik márciusban, áprilisban, augusztusban és szeptemberben.

A nyár is hűvösebb lesz a megszokottnál, hisz júniusban 25 fok fölé alig-alig kúszik majd a hőmérséklet, míg júliusban nagyobb hőingadozások várható. Ötödike körül húsz fok lesz a hőmérséklet, míg 16-a körül már a jól megszokott 30 fokot mutatja majd a hőmérő higanyszála.

A legmelegebb nap augusztus 12-14 környékén várható, ekkor harminc fok körül tetőzik a hőmérséklet, a leghidegebb napok valószínűleg január 25-26-a közelében várhatóak ekkor mínusz tizenöt fokkal számolhatunk- összegzett Dávid Mihály.


2013. január – március időszakra

Januárban elég sok lesz a hűvös nap viszonylag sok hóeséssel. Az első hét után némileg felmelegszik az idő, amikor egy enyhe front feledtetni fogja a télies időjárást.. De huszadika táján azonban beköszönt egy erőteljes lehűlés -10 fokos hideggel, de néhány nap múlva már enyhülni fog az idő. A hőmérséklet fagypont feletti lesz. Havazásra számítsunk a hónap első napjaiban, erőteljesebb havazásra tizennyolcadika után. Sok lesz a ködös nap, a gépkocsizók erre számítsanak.

Februárban sok lesz a hűvös nap, az időszaknak megfelelő időjárással. Az első hét után kissé enyhül az idő, a nappali hőmérséklet némileg fagypont fölé emelkedik. De a hónap derekára már újabb lehűlés várható, és ilyen hideg lesz a hónap végéig. Számítani kell sok csapadékra is, a hónap elején talán kevesebb hóesésre, de tizenötödike után sokkal többre.

Márciusban már felmelegszik az idő, a nappali hőmérséklet fokozatosan emelkedik, sőt huszadika után már igazi tavaszias, napsütéses időre is számítani lehet. A felmelegedés már a hónap első hetében megkezdődik. Változékony időre számítsunk, esős és napsütéses napok fogják váltani egymást. Huszadika után erőteljes felmelegedést hoz egy déli front, de a hónap végén rövid időre kissé lehűl az idő.

Az én belső tengerem



Úgy tartja a magyar közmondás, hogy: három a magyar igazság, negyedik a ráadás.
Nos, én 2012-ben  teljesen kimerítettem, innét már nem tudom, hogy mi lesz a következő lépés, vagy lesz-e még valami egyáltalán.
Mikor ismét beteg lettem, és egyre rosszabb állapotba kerültem, sokat eszembe jutott a "Belső tenger" című film. Mikor az ember négy fal között fekszik tehetetlenül (betegen), és mások segítségére van teljesen utalva - miközben mozdulni sem tud, sok gondolat megfordul a fejében.
Ugyan minek élek még, mirevaló a szenvedésem - ennél már a halál is humánusabb lenne.


Ne félek a haláltól. Viszont az előtte való szenvedéstől már igen. Egyszer álmomban repültem, testem sem volt csak ÉN voltam. Felülről láttam a Földet, azután közelebbről. Kontinenseket, házakat , ablakokon belül embereket, majd újra eltávolodtam. Könnyű voltam, testtelen, végtelenül szabad, nyugodt és olyan boldog hogy szavakkal nem tudom leírni. Végül egy ajtóhoz repültem. Mivel én sötétben voltam csak onnan tudtam, hogy ajtó mert a körvonalain keresztül átszűrődött a fény. Azon gondolkoztam most hogyan jutok tovább. Ekkor láttam meg hogy én is fény vagyok, és elkezdtem bekúszni a réseken. A köztes lét úgy tűnik nem rossz állapot. Lehet, hogy az odáig vezető út fájdalommal van kikövezve.


Mostanában álmomban egyre többször van olyan érzésem, hogy nincs is semmi. Megyek az utcán, és igazából nem is megyek, csak emelgetem a lábam, körülöttem meg változik a kép, ami a "haladás" látszatát kelti. De az sincs, csak egy vetítővel (képzeletemmel) odavetül, mert egyébként az üres térben vagyok. Vagy inkább nem is vagyok, csak azt képzelem, hogy vagyok, mert mintha csak egy álom része lennék az álomban. Néha az jut az eszembe, hogy talán "csúfos játékot" játszik velem a Teremtő, és elhiszem, hogy bárminek van jelentősége, bármit akarni kell, vagy bármitől félni kell. Mintha az árnyékom félne attól, hogy bármi baja lehetne, vagy bármit tennie kéne. Mint amikor a madzagon mozgatott bábú azt hiszi, hogy ő mozog.
Tehát lehet, hogy tényleg nem is vagyok. Akkor meg mitől félek?
Egyébként meg akármi van, úgy is az van, ha félek, ha nem. Csak mégis érzek egy ragaszkodást, kötődést magamhoz, a létezésemhez. De hiába képzeli ezt akár az árnyékom is, attól még ha elmegy a nap, ő is semmivé foszlik. De tényleg, akkor hova tűnik az árnyékom? :)



- és akkor a film története:

"A Belső tenger
Ramón Sampedro egy fiatalkori balesete következményeként már csaknem harminc éve él ágyhoz kötötten. Azóta az egyetlen kapocs, ami a külvilághoz köti, a tengerre néző szobájának ablaka és egyetlen vágya, hogy méltósággal fejezhesse be életét. Napjait azonban megváltoztatja két nő érkezése. Julia, az ügyvédnő azért jön, hogy segítsen az eutanáziára irányuló kérelem megszerzésében. Rosa, egy nő a faluból, aki megpróbálja meggyőzni őt arról, hogy mégis érdemes életben maradnia. Ramón rendkívüli személyisége mindkét nőt rabul ejti és arra készteti őket, hogy most először végiggondolják azokat az elveket, amelyek szerint saját életüket irányítják. Ramón tisztában van vele, hogy csak az képes segíteni neki az utolsó úton, aki igazából szereti őt."


2013. január 1., kedd

Életrevalók


Közel 2 év blogbejegyzés és egyéb tevékenység kihagyás után, 2012-ben az Életrevalók című film volt, amit először sikerült végignéznem.
Az alaptörténet, annyira nem kavarja fel az állóvizet. Milliomos ürge, aki nyaktól lefele béna új ápolót keres.
...és akkor eszembe jutott: én is ugyanilyen helyzetben vagyok, csak éppen nem vagyok milliomos.
- a pénz nem boldogít, de jó ha minden helyzetben van.


Azért ennek a filmnek is ott a helye mindannyiunk film gyűjteményében! Az egyszerre vidám és bánatos, nagyszerű alkotás vitathatatlan gyöngyszeme a francia filmgyártás tavalyi évének. Felejthetetlen sírós-röhögős jelenet a filmből Driss első operalátogatása, amit bármikor ugyanolyan lelkesen kacagnék végig, mint az első alkalommal.

A XX. század például Delon, Belmondo, Pierre Richard, Funes, Trintignant, Piccoli köré szervezett francia közönségfilmjei generációk részévé váltak. Manapság inkább a rendezői, történet alapú mozik csinálnak nemzetközi karriert, leszámítva talán Audrey Tautou nem ide tartozó típus filmjeit.

Az Életrevalók széles körben elismert, rendkívül szórakoztató és egyben elgondolkodtatva nevelő sztori. A börtönből szabadult, fiatal, élveteg fekete bőrű Driss találkozása a sérült, gazdag francia nagypolgárral a szemünk láttára alakul őszinte barátsággá. Egymás világát megismerve tárják szélesre a boldogság kapuját, amin félelmeiket és előítéleteiket legyőzve végül mindketten belépnek.

A történet egy siklóernyős balesetben nyaktól lefelé lebénult középkorú arisztokrata, Philippe (Francois Cluzet) és egy külvárosi gettóból származó bevándorló – a filmben színesbőrű – fiatalember, Driss (Omar Sy) különös kapcsolatát dolgozza fel. Azért e kifejezés, hiszen valós eseményeken alapul a mozi, a bizonyos tolószékes nemes és arab gondozójának barátságba forduló kapcsolatát egy korábbi dokumentumfilm mutatta be, megihletve a játékfilm alkotóit.

Driss csupán az elutasítás biztos reményében jelentkezik az ápolói állásra, hogy egy aláírással a papírján folyamodhasson munkanélküli segélyért. Azonban Philippe-nek megtetszik a fiú szókimondó stílusa, és próbaidőre felveszi. A selyemtapéták, aranykeretes festmények, saját fürdőszobás lakosztály fényűző világába beköltöző fiú sokszor harsány modorával életet visz a kiszolgáltatott, lesajnálásba belefásult férfi életébe, miközben maga is számtalan dolgot tanul a felelősségről, törődésről, az önzetlen barátságról. Nem utolsósorban pedig a festészet és a siklóernyőzés szépségeiről…

A film kissé emlékeztethet A bakancslista főszereplő párosának habzsolva megélt „kalandjaira”, azzal a különbséggel, hogy a lemondás helyett itt épp az életigenlés, a bizonyítás vágya hajtja a szereplőket, nem a morbid versenyfutás a fogyó idővel. Ami persze itt is megkerülhetetlen, az a rasszok, társadalmi osztályok, világnézetek különbözősége, melyek kezdetben kényszerű összecsiszolódásából fakad a rengeteg helyzetkomikum, szívmelengető helyzet.

A két főszereplő között tökéletes az összhang, a lassan épülő, gazdagodó barátság hitelesen, ugyanakkor elvarázsolóan bomlik ki a szemünk előtt. Omar Sy meglepően érlelt, sőt néhol kirobbanó alakítást nyújt, miközben bemutatja az előítéletekkel küzdő fiatal igazi arcát is. A Cézar-díjas Cluzet elismerésre méltóan birkózik meg mozgássérült szerepe kötöttségeivel, hiszen végig csupán az arcával, beszédével játszhat, megfosztva a testbeszéd lehetőségétől. Arisztokratikus eleganciája, bölcs higgadtsága tökéletes mesterré teszi Driss forrófejűségével szemben.

Nakache és Toledano mozija nem durran nagyot, „csupán” ritkán érzett fergeteges jókedvre derít. Habár bizonyos elemek igen ismerősek lehetnek, sosem csúszik bele az elcsépelt klisékbe. A poénok működnek, ráadásul úgy, hogy még az esetleges vegetatív funkciók kifigurázása sem a hollywoodi fingós viccek felé hajlik, hanem mindenben az emberi faktor dominál. Ennek jegyében továbbá elismerésre méltó eleganciával képesek megmutatni a fájdalmat, csüggedést, kiszolgáltatottságot, miközben az életigenlés, a hétköznapok apró örömei, a kölcsönös tisztelet értékei ragyognak át mindenen.

Egyszerűen nem lehet ezt a két pasast nem kedvelni, ahogy egymásra licitálva keresik az örömöt, sőt kihívásokat az életben. A felületes, előítéletes szemlélőnek esetleg csupán egy gazdag nyomorék és egy csóró gettópatkány képe villanhat be, de furcsa párosunk szembemegy az előítéletekkel. S a legvégén ők nyernek. A szívünket mindenképp.

Csak ajánlani tudom, a film segít átélni a magány felett nevetve aratott győzelmet, a szeretet segítségével két olyan sorsú embernél, aki saját testének szigorú börtönében sínylődik, szabad lélekkel. És végül megszabadul.


Boldog új évet 2013.




Békés, boldog új évet kívánok mindenkinek!

Legutóbbi bejegyzésem - 2010. augusztus 27., péntek - volt. Azóta sok idő eltelt, sok víz lefolyt a Dunán, és sok minden történt velem.
Egyik sem volt élményekben gazdag, mivel nem tudtam írni sem.

Legyen ez az első útravalótok 2013-ra:

"Az életet azért szeretem olyan szenvedélyesen,
mert közreműködhetek egy Valóság kialakításában,
amely maradandóbb, mint önmagam."
/Teilhard De Chardin: A Mindenség Himnusza/


Egy régi ír áldással köszöntöm a 2013. évet:
"Legyen előtted mindig út,
Melegen süsse arcodat a nap.,
Az eső puhán essen földjeidre,
S amíg újra találkozunk,
Hordozzon tenyerén az Isten."