Kedves Mazsi és Szaki!
Az ég áldjon meg benneteket miért marakodtok már megint? Olyan jó volt pár hónapig, hogy nem ment a marakodás! Mazsi állított valamit, ami nem állta meg a helyét, Szaki megvizsgálta és válaszolt rá. Unatkoztok talán, hogy ebből az ügyből megint ÜGYET akartok gerjeszteni?
Amúgy, a Pető Alapítványnak az SM Egyesület fizetett a kezelésért egy pályázati pénzből, amely ugyan a MEOSZ egyik tagszervezete (van belőle több mint 100) de természtesen gazdasági és jogi szempontból teljesen független a MEOSZ-tól. A kifizetést Gáspár Zsuzsa az SM Egyesület elnöke intézte és utalványozta egy általuk elnyert pályázati forrásból, amelyből 10 hónapig tudnak kezeléseket finanszírozni, kizárólag SM betegek részére. Erről Szakinak nem kellett tudni - nem is tudhatott, mert az Egyesület telejsen független.
Tanulság: ha Mazsi kérdésként és nem állításként írja meg a dolgot, akkor Szaki nem rág be, ha Szaki nem rág be, akkor Mazsi nem sértődik meg. Ilyen egyszerű lenne a békés egymás mellett élés! Legalább ne egymás ellen harcoljatok, van annyi más ahol ezeket az energiákat tényleg hasznosítani lehetne.
Amúgy, ha már írok, akkor beszámolok a MEOSZ által más szervezetekkel szorosan együttműködve folytatott lobby eredményeiről, amelyet a 2010. évi költségvetés fogyatékos embereket érintő tételei kapcsán folytattunk és amelyek közül néhány a listán is téma volt:
1.) Nem vonják meg a fogyatékossági támogatást attól, ahol egy családban több fogyatékos ember él és kap fogyatékossági támogatást. Az előterjesztés félreérthetően volt megfogalmazva, jelzésünk alapján kijavították.
2.) A szociális intézményi normatívák összegét csökkentette a Kormány (és a Parlament), azonban a legnehezebb helyzetbe kerülő civil intézmény fenntartók számára két pályázati forrást hirdetnek meg: egy 200.000.000 Ft összegű forrást a civil fenntartású Lakóotthonok számára és egy 426.000.000.- Ft összegű forrást a civil fenntartású egyéb szociális intézmények számára.
3.) A fogyatékos embereket ellátó gyógypedagógiai intézmények támogatását csökkentette a Kormány (és a Parlament), de a civil intézmény fenntartók számára egy 100.000.000.- Ft összegű pályázati forrást nyitott meg és fog meghirdetni.
4.) Az ÉFOÉSZ által vezetett közös lobby egyik sikereként önálló normatív soron jelent meg a fogyatékos embereket ellátó Lakóotthonok támogatása - ugyan nem emelt összeggel (csak az előbbi pályázati forrással emelve) de ezzel elismerték, hogy ez az önálló intézmény fajta költségesebb, de lényegesen korszerűbb és emberibb, mint a nagy bentlakásos intézetek fenntartása.
5.) Az ÉFOÉSZ és a TASZ által vezetett, de általunk is támogatott lobby eredményeként, a NFÜ visszavonta és átdolgozza a nagylétszámú szociális intézmények lebontása és az itt elhelyezett fogyatékos emberek korszerű 10 -12 fős lakóotthonban való elheyezésének támogatására szakszerűtlenül és ellentétes hatást kiváltó módon kiírt pályázatát. Az új pályázat kiírásába bevonja a civil szervezeteket.
6.) Nem csökkentették a súlyosan mozgássérült emberek gépjármű szerzési és átalakítási támogatására vonatkozó költségvetési forrást (sajnos nem is növelték, a tervezett szám azonos a 2009. évivel)
7.) Nem szüntették meg a súlyosan mozgássérült emberek Lakás Akadálymentesítési Támogatását (miközben az összes egyéb lakáscélú támogatás folyósítását "felfüggesztették". (szocpol kedvezmények, kedvezményes hitelek, stb.)
8.) Összességében, nem csökkentették a fogyatékos emberek országos civil szervezeteinek a támogatását, de a közvetlen hozzáférés nagyságrendjét csökkentették és a támogatási összeg egy jelentős részéhez csak pályázati úton lehet hozzáférni.
9.) Sikerült az intézményi szociális foglalkoztatásra fordítandó normatív támogatás tervezett összegét az eredeti 3 md. forintos tervhez képest 5 md. forintra emelni. Ezzel kb. 800 súlyosan fogyatékos ember munkahelyét sikerült megmenteni.
10.) Sajnos csak részben sikerült a fogyatékos emberek nappali intézményeinek normatív támogatásának folyósítását megmenteni abban az esetben, ha az intézményben szociális intézmény foglalkoztatás is folyik. A lobby eredményeként azonban ezeknek az intézményeknek remélhetően nem kell forráshiány miatt megszűnniük, bár a gazdálkodásuk nehezebb lesz mint eddig.
11.) A megváltozott munkaképességű emberek nyílt munkaerő - piacon történő foglalkoztatását segítő bértámogatási rendszerhez az eredetileg tervezett 12 md. forint forrás mellé még sikerült 3 md. forint EU pályázati forrást csatlakoztani. Ennek eredményeképpen, nem kell, hogy csökkenjen a nyílt munkaerő - piacon foglalkoztatott mv. munkaképességű munkavállalók száma.
12.) Nem csökken a Támogató Szolgálatok számára 2009 évben rendelkezésre álló forrás 2010. évben, az eredetileg tervezett csökkentés 10 %-os mértékű volt.
Hát eddig ennyi, de a harc még folytatódik, mert jó néhány Kormányrendelet megalkotása folyik, amelyben további aknák vannak elrejtve, amelyek ha robbannak, akkor a fogyatékos emberek helyzete tovább romolhat.
Ilyenek pl: a gyógyászati segédeszköz ellátás rendszerének az átalakítása, a tömegközlekedési utazási kedvezmények köre, a szociális foglalkoztatás rendszerének pályázati útra történő átállítása, stb.
Megpróbálunk résen lenni és megakadályozni azt, hogy az életünk lehetetlenné váljon, de a helyzet nehezedését teljes egészében biztosan nem tudjuk kivédeni. Csak azt tudjuk jó esetben megakadályozni, hogy a fogyatékos emberek helyzete ne romoljon nagyobb mértékben mint a magyar átlag. Ha ezt sikerül elérni, akkor lehet, hogy
Ti elégedetlenek lesztek velünk, de én boldog és elégedett leszek, mert én ismerem, hogy honnan sikerül esetleg idáig eljutni. A kiinduló helyzet az volt, hogy a magyar lakosságot átlagosan érintő 10 %-os élet helyzet romláshoz képest, a fogyatékos emberek élethelyzete, több összetevő együttes hatásaként további 20 -25 %-al romolhatott volna.
Ítéljétek meg, hogy sikereket értünk el, vagy kudarcokat szenvedtünk.
Tisztelettel és üdvözlettel: Hegedüs Lajos a MEOSZ elnöke
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése